Brussel door de lens van Sébastien Nagy

De jonge Brusselse fotograaf Sébastien Nagy stelt voor het eerst tentoon in Destelheide. De foto’s die hij van op grote hoogte maakt van onze hoofdstad, verbluffen niet alleen omwille van de gevaarlijke situaties waarin hij zich hiervoor moet begeven, maar evenzeer door de prachtige vergezichten die hij op deze manier met zijn camera tevoorschijn tovert. Bezoek zijn expo in Destelheide en je zal Brussel zien zoals je het nog nooit hebt gezien!

We ontmoeten Sébastien Nagy in een Brusselse café. Op korte tijd liet deze jonge fotograaf zozeer van zich spreken dat we hem een grote toekomst toedichten. Niet alleen maakte TV Brussel vorig jaar een reportage over hem en komt er later in 2016 een eerste boek over hem op de markt, maar dit voorjaar heeft hij ook zijn eerste eigen expo… in Destelheide!

Dag Sébastien. Hou zou je jouw stijl van fotograferen omschrijven?

Sébastien Nagy: “Ik ben voornamelijk bezig met rooftopping, dat is een term die zoveel betekent als ‘fotograferen vanop hoge daken’. Het is een onderdeel van de bredere kunststroming Urbex, wat staat voor urban exploration. Overal in de stad zie ik mogelijkheden om te fotograferen: op hoge gebouwen, op verlaten sites, op plaatsen waar anders niemand komt… Ik heb op die manier al een groot deel van de Brusselse landkaart in beeld gebracht.”

“Wat ik doe is op zich niet uniek – er zijn nog enkele andere fotografen die zich hiermee bezig houden – maar het is zeker een niche in ons land. Internationaal beweegt er natuurlijk wel heel wat op dit vlak, waarbij rooftopfotografen in Parijs of New York een grote aanhang hebben.”

“Soms vragen beginnende fotografen wel eens of ze eens mee met mij mee op pad mogen omdat ze nieuwe locaties willen ontdekken. Meestal weiger ik. In wat ik doe is het op zoek gaan naar speciale plekken minsten zo belangrijk als het fotograferen op zich, waardoor ik mijn geheimen niet zo graag prijs geef. Anderzijds: als ik werk zie van andere Brusselse rooftopfotografen kan ik meestal vrij accuraat zeggen op welke plek ze hun foto gemaakt hebben.”

Wat vind je zo bijzonder aan Brussel?

“Ik heb een beetje een haat-liefdeverhouding met Brussel. Het is zeker niet zo dat ik enkel in onze hoofdstad fotografeer. Laatst was ik in Parijs en Kopenhagen om foto’s te maken, en in 2016 plan ik toch iedere maand een andere grote stad te bezoeken. Het is vooral het gegeven ‘stedelijkheid’ dat me fascineert. Ik hou van hoge gebouwen, indrukwekkende architectuur, geometrische vormen… Niet voor niets is de buurt rond Brussel-Noord mijn favoriete plaats om te fotograferen. Het is een van de weinige plekken waar er echte hoogbouw is, een beetje Manhattan in het klein. Wanneer de zon zo mooi op al die glazen wolkenkrabbers schijnt, zijn de reflecties echt prachtig.”

“Licht is voor mij sowieso erg belangrijk. Ik wacht steeds het juiste moment van de dag af om te fotograferen. Soms is het ook een beetje geluk hebben natuurlijk. Zo zie je in een van mijn foto’s hoe de ene zijde van de stad nog zonnig is, terwijl aan de andere kant een grote donkere onweerswolk verschenen is en het al regent. Of die ene keer dat ik op het dak van de Basiliek van Koekelberg kon fotograferen en er net een prachtige regenboog aan de hemel verscheen.”

Zie je een evolutie in je foto’s?

“Zeker. Ik ben nog niet zo heel lang echt gebeten door fotografie. Iedere maand zet ik grote stappen vooruit. Ondertussen exploreer ik ook nieuwe horizonten. Zo ben ik erg tevreden over enkele foto’s die ik maakte tijdens de rellen aan het eind van de grote betoging in Brussel. Door de rook op die foto’s werden de resultaten erg intrigerend, bijna schilderijen zelfs. Er zijn dus heel wat verschillende thema’s in mijn foto’s, maar ik wilde in de expo in Destelheide niet zomaar alles door elkaar tonen. In samenspraak met scenograaf Pieter Huybrechts heb ik daarom besloten voornamelijk te focussen op de rooftopfoto’s van Brussel.”

Is het eigenlijk gevaarlijk wat je doet? Vraag je steeds toestemming of opereer je clandestien?

“Op het dak van de Basiliek van Koekelberg fotografeerde ik tijdens een publieke rondleiding, maar meestal moet ik illegaal te werk gaan omdat ik anders geen toestemming zou krijgen. Ik ben al wel enkele keren bewakers tegengekomen, maar als je dan uitlegt wat je doet, namelijk dat je geen slechte bedoelingen hebt en enkel foto’s wil nemen, dan vinden ze het meestal ‘ok’ en laten ze hun honden niet op je afkomen (lacht).”

“Eén keer ben ik echt in aanraking gekomen met de politie. Ik wou de nieuwe tunnels aan het station van Brussel-Nationale-Luchthaven fotograferen en was stiekem zo’n spoorwegtunnel ingelopen, maar natuurlijk hangen daar overal camera’s, waardoor ik al na enkele meters de politie naar me hoorde schreeuwen. Mezelf blijven verschuilen was te gevaarlijk, dus ben ik maar teruggekeerd. Ik werd uiteindelijk ondervraagd door het gerecht, maar zelfs daar verliep de sfeer heel gemoedelijk en bekeken we zelfs samen de foto’s die ik in de tunnel nam op mijn camera (lacht). Binnenkort krijg ik te horen hoeveel boete ik zal mogen betalen.”

“In mijn manier van werken draait het voor mij niet om de meeste risico’s te nemen of mezelf in de meest gevaarlijke bochten te wringen. Tegenwoordig zie je heel wat onverantwoorde waaghalzen die bijvoorbeeld op gevaarlijke richels van kranen lopen om zoveel mogelijk likes te behalen online. Als ik op een flatgebouw zit en mijn voeten over de rand bengelen om te fotograferen, dan zie je op de uiteindelijke foto niet dat er iemand achter me zit die mijn middel vasthoudt, hé. Ook de foto waarop het lijkt alsof ik mijn iPhone over de rand gooi, is niet zo stoer als het lijkt: eigenlijk is dit een combinatie van twee verschillende beelden die over elkaar gelegd zijn, dus mijn iPhone was op geen enkel moment in gevaar (lacht).”

Filip Tielens

EXPO SEBASTIEN NAGY

Wanneer? Februari tot juni 2016

Waar? Inkomhal Destelheide

Opening? Woensdagavond 17 februari 2016 om 19u30. Iedereen welkom!

Check zeker het Instagram-account van Sébastien Nagy voor meer foto's!

Deze expo kadert in de Brusselwerking van Destelheide.