Witte Stormen

Witte Stormen

De tentoonstelling ‘Witte Stormen’, die tot half oktober loopt in Destelheide, is het resultaat van een twee jaar durende residentie van de Beerselse kunstenares Nora Theys in ons Centrum voor Jeugd, Kunst en Creatie. Vanuit haar atelier op het domein werkte ze aan een artistiek onderzoek rond mensenrechten — een thema dat ook voor ons, als jeugdcentrum met het Quality Label van de Raad van Europa, essentieel is. De expo ‘Witte Stormen’ toont niet alleen het werk van een geëngageerde kunstenaar, maar ook het proces van kijken, luisteren en meedenken over de wereld van vandaag.

Nora Theys (°1958) groeide op in Alsemberg, in een familie van beeldende kunstenaars. Ze studeerde aan Sint-Lukas in Brussel en gaf er jarenlang les. Haar artistieke traject begon met muurschilderingen en illustraties en evolueerde snel naar een experimentele en maatschappelijk geladen beeldtaal. Vandaag omvat haar werk zowel figuratieve als abstracte elementen, vaak met een poëtische, gelaagde en sociaal bewogen ondertoon.

Nora Theys werkt met uiteenlopende materialen: pigmenten, zelfgemaakte verfmengsels, Arabische gom, schellak … maar wat opvalt, is niet alleen de technische variatie, maar ook haar manier van kijken en verbinden. Voor Nora is kunst geen versiering of anekdote. Ze maakt beelden die blijven hangen, beelden die iets kunnen losmaken. 

“Ik wil dat mijn tekeningen mensen beklijven. Het doet me plezier als mensen spontaan en open beginnen praten.”

Nora Theys

Kunstenaar

In ‘Witte Stormen’ zijn verschillende werken te zien die ontstonden vanuit ontmoetingen: met vluchtelingen, jongeren en anderen die hun verhaal delen. Soms maken zij deel uit van het werk zelf. Nora Theys' beelden hebben vaak iets fragiels en krachtigs tegelijk. Ze trillen van emotie, verontwaardiging of mededogen. Haar esthetiek is geen doel op zich, maar een manier om het gesprek op gang te brengen, om de blik van de toeschouwer open te breken. ‘Kunst is directe communicatie’, zegt Nora. 

Nora’s betrokkenheid stopt niet aan de deur van een atelier, galerij of exporuimte. In het Brusselse metrostation Madou schilderde ze vier grote portretten van lokale vrouwen als onderdeel van een campagne rond de plaats van vrouwen in de maatschappij. Voor de Belgische post maakte ze een reeks postzegels met portretten van vrouwen. In haar werk blijft ze zoeken naar manieren om rechtvaardigheid, identiteit en menselijke waardigheid tastbaar te maken. “Gelijkheid is geen ideologie, het is een basisprincipe. En als dat niet gerespecteerd wordt, dan wil ik dat zichtbaar maken”, zegt Nora. “Veel vrouwen zijn zo krachtig – vaak in stilte. Ik bewonder dat. Het raakt me. En ik voel me ook gedragen door sterke vrouwen rondom mij, ook in mijn werk.”

“Gelijkheid is geen ideologie, het is een basisprincipe. En als dat niet gerespecteerd wordt, dan wil ik dat zichtbaar maken”. “Veel vrouwen zijn zo krachtig – vaak in stilte. Ik bewonder dat. Het raakt me. En ik voel me ook gedragen door sterke vrouwen rondom mij, ook in mijn werk.”

Nora Theys

Kunstenaar

Een bijzonder aspect van ‘Witte Stormen’ is dat een deel van de tentoonstelling een permanent karakter krijgt. Twee grote werken zullen een vaste plek krijgen op een muur van het Kleigebouw in Destelheide en van slaapblok F. Ook in ons andere jeugdcentrum Hanenbos zal een werk van Nora Theys te zien zijn: op de voorgevel, zichtbaar voor iedereen die het domein betreedt. Zo leeft haar kunst ook na de expo verder — in de open ruimte, tussen jongeren, als blijvende herinnering aan de kracht van kunst en engagement.

‘Witte Stormen’ is dan ook geen eindpunt, maar een uitnodiging: om stil te staan, te kijken, te voelen, en zelf in beweging te komen.

Deel deze pagina: