dOFt
dOFt speelt met tijd in nieuwe voorstelling POR
Het collectief dOFt —uitgesproken als ‘d of t’— laat zijn publiek bij elke voorstelling twijfelen: is dit nu dans of theater? Ook bij hun nieuwste creatie POR is dat niet anders. De voorstelling belooft opnieuw een indrukwekkend staaltje danstheater voor een jong publiek.
Het is niet de eerste keer dat Piet Van Dycke, Jonas Vermeulen en Sam Cunningham neerstrijken in Destelheide als Artiest in Huis. “We blijven hier terugkomen omdat het zo’n inspirerende plek is,” vertelt Piet Van Dycke. “De rust en het groen om ons heen zorgen voor focus. Bovendien verblijven we hier ook ’s nachts, waardoor we echt in onze eigen cocon blijven—precies wat we nodig hebben in deze fase van het creatieproces.”
Van experiment tot voorstelling
Momenteel zit het gezelschap nog volop in de experimenteerfase. “We onderzoeken hoe we dit project willen aanpakken,” legt Van Dycke uit. “Gaan we werken met tekst, mime? Dit is wat ik zo boeiend vind aan het maakproces. Je komt hier binnen met een volledig script, maar pas als je het hoort en ziet, merk je wat echt werkt. Sommige ideeën lijken op papier fantastisch, maar blijken in de praktijk toch niet te kloppen. Dan moet je dingen schrappen, hoe pijnlijk dat ook is voor degene die ze heeft geschreven,” lacht hij.
Voor Van Dycke heeft elke fase van het creatieproces zijn charme. “Het begin en het einde vind ik het leukst. In het begin bepaal je de vorm: hoe moet de puzzel eruitzien? Dan volgt de fase waarin je de puzzelstukken maakt, dat vind ik iets minder spannend. Maar uiteindelijk komt alles samen en valt het geheel op zijn plek, en dát moment is magisch.”
Een draaiend platform als metafoor voor tijd
In POR staat het concept tijd centraal. Op scène verschijnt een draaiend platform met daarop twee kamers. In de ene ruimte woont een vrouw die leeft in het verleden, vol nostalgie en herinneringen. In de andere ruimte bevindt zich een jonge man die enkel vooruitkijkt naar de toekomst en alles wat nog moet komen. “De voorstelling is eigenlijk een ode aan het nu,” vertelt Van Dycke. “Gaandeweg groeien de personages steeds meer naar elkaar toe.”
De productie richt zich op een jong publiek, maar is tegelijk ook toegankelijk voor ouderen. “Het is een intergenerationeel verhaal: er staat zowel een jongere als een oudere generatie op scène. Hoe mooi zou het zijn als dat zich ook in het publiek weerspiegelt? Bijvoorbeeld met jongeren en bewoners van woonzorgcentra die samen naar de voorstelling komen kijken.”
Het draaiende platform biedt niet alleen een visuele meerwaarde, maar laat het gezelschap ook spelen met tijd. “We kunnen scènes in reverse laten verlopen of alles in een versneld tempo laten afspelen, als een soort fast forward.”
Een collectief met drie tijdsdenkers
De inspiratie voor POR kwam niet zomaar uit de lucht vallen. “Binnen ons collectief heeft elk van ons een andere relatie met tijd,” legt Van Dycke uit. “Ik ben altijd met de toekomst bezig: planning, tournees, wat er volgend jaar moet gebeuren. Sam leeft in het nu, hij regelt alles wat er op dit moment nodig is. En Jonas? Die kijkt vooral terug, met facturen en administratie van wat al geweest is. Die dynamiek vonden we zo boeiend dat we er een voorstelling rond wilden maken.” Zelf houdt Van Dycke ervan om vooruit te kijken, maar hij beseft dat het een valkuil kan zijn. “Soms denk ik: had ik niet wat meer genoten van het moment zelf? Ik wil bewuster omarmen wat er nu gebeurt.”
POR gaat in première in februari 2026. Wie nu al nieuwsgierig is, kan een eerste glimp van het project opvangen via deze link