Terugblik Winteracademie 2022

Creatie en inspiratie tijdens de Winteracademie

Eind vorig jaar, tussen kerst en nieuw, vond in Destelheide de allereerste editie plaats van de Winteracademie, het cosy broertje van de Zomeracademie. Een terugblik op vijf dagen, vijf ateliers.

Illustreren: van storyboard tot prentenboek
Hoe vertaal je je verhaal in beelden? Wat vertel je, wat niet? Hoe laat je het onbewuste en het toeval toe in je verhaal? Over die vragen bogen de deelnemers van het atelier ‘Illustreren: van storyboard tot prentenboek’ zich samen met coach Jan De Kinder tijdens de Winteracademie. “We vertrokken vanuit een emotionele herinnering als kind en werkten vandaaruit toe naar een verhaal”, vertelt Jan De Kinder. “Het proces met mekaar delen was daarbij erg belangrijk. Heel wat deelnemers konden zo ervaren dat het onderzoek naar de verschillende stappen die er nodig zijn om tot een prentenboek te komen, vaak nog interessanter is dan het resultaat.”
Er werd ook volop geëxperimenteerd met verschillende technieken. “Iemand die bijvoorbeeld altijd met een heel dun potlood werkt, experimenteerde plots met een groot stuk houtskool. Dat heeft natuurlijk een enorme impact op wat je creëert”, legt De Kinder uit. “Voor de deelnemers én voor mij waren die experimenten zeer waardevol. Als zo’n atelier ertoe leidt dat mensen nieuwe dingen ontdekken en op een nieuwe manier gaan kijken, dan is het voor mij meer dan geslaagd.” “Het was een erg toffe, leergierige en enthousiaste groep”, vult deelneemster Désiree aan. “De energie die je voelde tijdens die vijf dagen was heel fijn en dat midden in een prachtige setting.”

Tussen Ons: dialogische praktijken
De ruimte tussen ons: van kunstenaar tot kunstenaar, van kunstenaar tot deelnemer, van deelnemer tot kunstenaar, van deelnemer tot deelnemer, van mens tot mens. Dat was de focus van het labo ‘Tussen Ons: dialogische praktijken’. Kunstenaars Katrien Oosterlinck en Sarah John, en onderzoekster Elvira Crois namen met de deelnemers dialogische praktijken als kunstvorm onder de loep. “Hoe ga je in gesprek met mekaar, hoe ontmoet je elkaar en wat gebeurt er als je verschillende mensen samenbrengt? Met die vragen gingen we aan de slag”, blikt Katrien Oosterlinck terug.
“We keken naar verschillende vormen van ontmoeting en de rol van de host of facilitator”, zegt Elvira Crois. Dat zette interessante processen in gang, die ook voor mij als onderzoeker zeer boeiend waren.” Een van de deelneemsters aan het bijzondere atelier was Sacha. “Een jaar geleden vluchtte ik naar hier vanuit Oekraïne”, vertelt ze. “Psychologie, dans, communicatie en onderzoek fascineren mij. De Winteracademie en Destelheide kende ik vooraf niet, maar ik besloot toch te springen en in te schrijven. Ik heb het me geen moment beklaagd.”

Magisch-realistische verhalen schrijven
Het schrijfatelier van de Winteracademie dook in het spel van magisch realisme. Coach en auteur Fikry El Azzouzi toonde de deelnemers hoe in literatuur eigenlijk alles kan dankzij magisch realisme. “Magisch realisme laat je toe om een totaal andere, onbestaande wereld te scheppen”, legt El Azzouzi uit. “De mogelijkheden zijn op die manier eindeloos en precies dat wilde ik de deelnemers laten ontdekken.”
“Die vijf dagen waren ideaal om kennis te maken met het magisch realisme”, bevestigt deelneemster Tine. “Het atelier gaf ons de kans om binnen een vrij kort tijdsbestek toch heel wat dingen te proberen. Fikry gaf een aantal gouden tips en ik werd echt geprikkeld.” Mensen nog meer zin doen krijgen in schrijven. Dat was ook het opzet van coach Fikry El Azzouzi. “Ik had het geluk om te mogen werken met een groep zeer gemotiveerde en getalenteerde mensen”, blikt hij terug. “Er is hard gewerkt en het heeft me zelf ook geïnspireerd en gemotiveerd.”

Dansimprovisatie: bewegend vertellen
Professioneel danseres Eléonore Pinet Bodin nam de deelnemers van het atelier rond dansimprovisatie onder haar vleugels. Elk lichaam vertelt een verhaal. Dat was het uitgangspunt.
“Ieder individu draagt zijn eigen identiteit in zich, zijn eigen waarheid die gevormd is door zijn ervaringen en herinneringen”, zegt Eléonore Pinet Bodin. “Dat via dans overbrengen, was waar we naartoe werkten.” Het atelier stond dan ook in het teken van improvisatie. “Er was veel aandacht voor belangrijke improvisatietools. Denk bijvoorbeeld aan bewustzijn en compositie van ruimte, timing, luisteren of verbinding zoeken met een groep.”
Met die tools op zak, richtten de deelnemers hun focus op verbeelding. “We onderzochten hoe we emoties en beelden naar boven konden laten komen om onze dans te voeden”, legt Eléonore uit. “Altijd met het idee in het achterhoofd dat ons lichaam een speeltuin is die moet worden verkend met de nieuwsgierigheid van een kind.”

Digitaal tekenen en animeren
Tablettekenaars met en zonder ervaring stortten zich samen met coach Roman Klochkov op digitaal tekenen en animeren. Ze ontdekten de uitgebreide mogelijkheden van de stopmotion-app en de tekenpen van de iPad. “Of het nu analoog of digitaal is, van tekenen moet je kunnen genieten”, zegt coach Roman Klochkov. “En dat is zeker wat we gedaan hebben tijdens de Winteracademie. Er werd geëxperimenteerd met media, texturen, fotocollages en digitale schetsen. Digitale hindernissen werd weggewerkt en de deelnemers deden nieuwe ontdekkingen.”
“Ik teken heel graag analoog en had tot de Winteracademie tekenen op digitale tools altijd wat vermeden omdat ik dacht dat dingen als stopmotion heel ingewikkeld zijn”, vertelt deelneemster Katrien. “Dat bleek een onterechte vrees. Je maakt het zo ingewikkeld als je zelf wil. Die vrijheid om op ontdekking te gaan naar wat bij jou past, is zo typisch aan de academies hier. Fijn is dat.”

Deel deze pagina: