Werken Aaron-Victor Peeters

Maquette Lucy

“Deze maquette is een soort denkmodel, een tastbare gedachte. Het begon met het chassis van een rode Porsche, die diende als basis voor een sculptuur. Het idee balanceert tussen de concepten van een slee en iets dat daaruit voortvloeit. De uiteindelijke sculptuur ziet er compleet anders uit dan de maquette zelf. Sommige maquettes blijven een idee, andere worden uitgewerkt in tekeningen – soms wel tien varianten van een enkel concept.”

Tracey Island

“Dit is een oudere maquette die voortkomt uit het idee van een post-apocalyptische wereld. De inspiratie kwam van Tracey Island uit The Thunderbirds, een populair speelgoed uit de jaren ’90. Door ermee te spelen, ontstond een samensmelting van kinderlijke fantasie en een dystopische visie. Het werk bestaat uit spuitschuim waarin een brandweerwagen is verwerkt, met als doel een bevreemdende wereld op te roepen.”

Water naar de zee dragen

“Deze tekening vormde de basis voor een sculptuur met een kleine zeilboot. Het concept draait om de gedachte: wat als de zeespiegel stijgt en je al een boot klaar hebt staan? Tegelijk roept het het jongensachtige gevoel op van een boomhut bouwen. Onder de boot bevindt zich een unit met water, wat de fragiele balans tussen vooruitziendheid en speelsheid onderstreept.”

Carbon Forest (Arbre Magique)

“De klassieke Arbre Magique-geurhanger is een alledaags voorwerp, maar wat als men dit over duizenden jaren terugvindt? Zonder context zou het kunnen worden geïnterpreteerd als een religieus object, een totem gewijd aan de dennenboom. Dit werk speelt met de veranderlijkheid van betekenissen door de tijd heen.”

Carbon Forest (Porsche 2) / Carbon Print (Monolith)

“Deze schilderijen verkennen het steenkoolwoud uit het carbontijdperk, waarin planten groeiden die later fossiele brandstoffen werden. Onze reconstructies van dat oerwoud zijn gebaseerd op fragmenten – een imaginair landschap gevormd door wat bewaard is gebleven. Dit bracht de vraag met zich mee: wat blijft er van onze tijd over? Een rechtopstaande auto in het landschap fungeert hier als een monoliet. Wat als toekomstige generaties niet meer weten wat een auto is? Misschien wordt het dan een totem of een heilig voorwerp.”

Rubber Temple

“Op deze tekening staat een beeld uit een oude pornofilm. Tijdens het zoeken naar collagemateriaal in een tweedehandswinkel vond ik een VHS-band met de nogal vreemde naam: ‘Rubber Fantasies’. Dit bracht me bij de vraag: stel dat toekomstige beschavingen enkel dit overhouden van onze samenleving, welk beeld krijgen ze dan van ons? Dit werk werpt een kritische blik op hoe we geschiedenis interpreteren en hoe onze eigen tijd in de toekomst mogelijk verkeerd begrepen wordt.”

Het ritueel van het zinken van een wiel

“Tekeningen zijn vaak denkexperimenten. Dit werk stelt de vraag: hoe zou een voorwerp met een duidelijke functie in onze maatschappij over duizend jaar worden geïnterpreteerd? Denk aan stenen wielen, rubberen wielen – wat als ze in de sedimentlagen van een rivier worden teruggevonden? Wat als we een wiel bewust laten zinken om er een fossiel van te maken? Veel van mijn ideeën ontstaan als sculpturen of installaties, maar die zijn niet altijd realiseerbaar. Op papier is alles mogelijk, en zo blijven sommige concepten bestaan als voorstudies zonder fysieke uitwerking.”

Monolith (Merel)

“Wat gebeurt er als men dit kunstwerk in de verre toekomst ontdekt? Zal men het zien als een moderne zuil? Mensen hebben een natuurlijke tempeldrang: als we vier palen en een dak vinden, benoemen we het instinctief als een tempel. Dit werk speelt met die interpretaties. De neonletters ‘Merel’ komen van een oud bordeel, maar zonder context zou het kunnen worden gezien als de naam van een godin of een muze.”

Deel deze pagina: