Werken Peter de Cupere
Olfactory Landscape L'Isola Comacina
Isola Comacina is een eilandje in het Comomeer in het noorden Italië. Het eiland wordt beheerd door de stichting ‘Fondazione Comacina’. De Vlaamse Gemeenschap maakt deel uit van de stichting, die als doel heeft om de culturele contacten tussen België en Italië te verbeteren. Peter de Cupere verbleef er in 2011 in een van de drie kunstenaarsresidenties. “Ik heb er alle ingrediënten die er toen aanwezig waren in de natuur, verzameld. Op basis daarvan heb ik een geurcompositie van dat eiland gemaakt. De natuur is daar echt uniek. Het is heel frappant hoe anders een eiland kan zijn. Die lokale begroeiing, bepaalde planten die overheersen. Dat alles zit vervat in Olfactory Landscape L'Isola Comacina.”
L’Air Restant After the Rain / Oak Moss 0.1 / Hay 0.1
L’Air Restant is een reeks werken van Peter de Cupere rond de lucht en geur die achterblijven. “In deze reeks zie ik een parallel met het werk van Aaron-Victor Peeters. Ook hij werkt met restanten, bijvoorbeeld van auto’s. Ze symboliseren overblijfselen van een identiteit, een cultuur of een moment in de tijd. Bovendien speelt nostalgie hierin een grote rol—iets wat ook in mijn reeks L’Air Restant sterk aanwezig is.”
L’Air Restant – After the Rain vangt de geur van petrichor, die ontstaat wanneer na een lange periode van droogte de regen eindelijk valt. Die kenmerkende geur, een mix van aarde en frisheid, wordt petrichor genoemd. De term komt uit het Grieks: petra (‘rots, steenmassa’) en ichor (‘godenbloed’) en werd bedacht door twee Australische geochemici. “Het is een unieke, frisse geur die met niets te vergelijken is,” aldus Peter de Cupere.
Andere werken in de reeks zijn onder meer L’Air Restant – Oak Moss 0.1, waarin de geur van eikenmos wordt vastgelegd, en L’Air Restant – Hay 0.1, die de geur van hooi vangt.
Olfactory Sculpture O de M
“Olfactory Sculpture O de M is de geur van de Mechelse heide in Maasmechelen in Limburg. In het parfum zit echt alles: van de konijnekeuteltjes over de varens en bloemen die er groeien tot het water dat er aanwezig is. De geur van het bekende shoppingcentrum zit er dus voor alle duidelijkheid niet in”, lacht Peter de Cupere.
Olfactory Portrait Parfum d'Utopia Jardin d'Eden
In Olfactory Portrait Parfum d'Utopia Jardin d'Eden probeerde Peter de Cupere samen met de inwoners van de Franse stad Rijsel de geur van de utopie te capteren. “Hoe ruikt utopie? Daar wilde ik de mensen over laten nadenken. Ik bracht een vijftigtal geuren mee uit verschillende categorieën en liet hen daaruit een eerste selectie maken. Op basis van hun geurselecties heb ik twaalf geurcomposities gemaakt. Daarover zijn we in gesprek gegaan en hebben we er drie geselecteerd. Daar is er uiteindelijk eentje uit gekozen. Zo zijn we tot Parfum d'Utopia Jardin d'Eden gekomen.”
Apocalyps I
Apocalyps I is een werk dat Peter de Cupere maakte in 2023 naar aanleiding van de vele bosbranden wereldwijd. Het toont een verbrande, afgezaagde boomstam, getopt door een zwartgeblakerde miniatuur van een industrieel landschap, met daarnaast ook een luxueuze villa. Als een allegorie op de wereldwijd toenemende bosbranden is het een symbolische weergave van wat ons te wachten staat. “Het werk ruikt naar een verbrand bos, met een duidelijke aanwezigheid van luchtvervuiling, industrie en de geur van bitumen, de geur van asfalt op een hete zomerdag en de geur van teer die we dan inademen. In de grote box zit er een kleinere versie van het werk. De geur is dezelfde, maar de perceptie is heel anders.”
Apocalyps II Model
“Apocalyps II Model is een boom van de Mechelse heide die ik inscande in 3D. De 3D print heb ik uitgehold en er autootjes in laten inrijden, alsof er een autosnelweg door de boom loopt. Alles is zwartgeblakerd en ruikt naar uitlaatgassen. We raken gewend aan onze eigen vervuiling, maar de natuur toont het resultaat. De lucht die we inademen is niet langer puur. Ontsnappen is niet mogelijk, behalve door onze vervuiling wereldwijd dringend een halt toe te roepen.”